Saturday 24 March 2012

Persatuan Penduduk Kampung Balduri,
13200 Kepala Batas,
Seberang Perai Utara,
Pulau Pinang.

Yang Dipertua,
Majlis Bandaraya Pulau Pinang,
Tingkat 4-8, No.88,Jalan Sutera Putih,
Pulau Pinang.                                                                 23 FEBRUARI 2011. 

Tuan,

Memohon Bantuan Banjir yang Berlaku di Kampung Balduri.

Berhubung perkara diatas,saya selaku Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung Balduri ingin membuat rayuan tentang permohonan bantuan kepada mangsa banjir di kawasan kampung ini.Dukacita dimaklumkan bahawa,kampung kami dibarahi banjir kilat yang telah meranapkan sebahagian daripada kepunyaan penduduk Kampung Balduri.

2.  Terdapat pelbagai bahana yang mengundang kepada berlakunya banjir di kawasan kami.Antara faktor yang menyebabkan banjir berlaku ialah hujan lebat yang turun secara tidak henti-henti selama 3 hari.Hal ini demikian telah menyebabkan paras air memuncak dari hari ke hari.Sementelahan itu, longkang yang tersumbat akibat longgokan sampah- sarap oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Hal ini telah menyebabkan kuantiti air meningkat secara mendadak dan tidak dapat dikawal serta tidak dapat mengalir dengan lancar lalu penambahan air yang berlebihan ini bertakung di kawasan Kampung Balduri .Kendatipun,isu ini telah dibuat aduan kepada pihak berkuasa,namun mereka hanya memilih bulu serta bersikap individualistik persis enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing.Mereka hanya menutup mata dan memekakkan telinga. Banjir juga telah berlaku akibat daripada sistem perparitan yang lemah . Perkara ini sering menjadi punca utama kejadian banjir yang telah beberapa kali berlaku di sini. Hanya gara-gara sistem perparitan yang tidak terancang dan kurang teratur,penduduk-penduduk Kampung Balduri terpaksa berputih mata dengan pelbagai kemusnahan dan kerugian yang harus dihadapi.Selain itu, terdapat sesetengah kilang dan ladang ternakan sengaja dibina berhampiran dengan sungai. Tujuannya adalah untuk memudahkan mereka membuang sisa buangan termasuk sisa toksik ke sungai. Hasil buangan tersebut bukan sahaja mencemarkan sungai malah mendapan sisa tersebut akan menyebabkan sungai menjadi cetek. Akibatnya, air sungai akan melimpah setiap kali hujan lebat yang turun tanpa henti untuk tempoh yang lama.Walaupun kami sudah melaporkan kejadian ini kepada pihak pengurus kilang,namun mereka tidak mengambil sebarang prakarsa sederap.

 3.  Banjir kilat yang melanda Kampung Balduri telah menimbulkan beberapa natijah negatif.Banjir tersebut juga mempunahranahkan harta penduduk.Beberapa buah rumah ditenggalami air akibat kenaikan paras air yang mencecah 4 meter.Mangsa-mangsa terpaksa berhijrah ke tempat lain untuk menyelamatkan nyawa mereka.Sementara ini,mereka dihantar ke Dewan Serbaguna yang terletak di kawasan tertinggi kampung ini.Selain itu, harta benda dan prasarana di Kampung Balduri turut binasa bagaikan padang jarak,padang terkukur.Tamsilnya,mesin pencuci,pakaian,televisyen,dan meja telah rosak.Bekalan air serta elektrik tidak sempurna di sesetengah kawasan kampung ini.Dari segi ekonomi pula,penduduk kampung terpaksa menggulung tikar kerana periuk nasi mereka turut serta musnah dalam kejadian tragis ini.Hasil pertanian seperti padi sawah,bawang merah,jagung,dan sebagainya telah rosak akibat terendam dalam air banjir bagi jangka masa yang panjang.Seterusnya,para petani mengalami kerugian dek kerana hasil pertanian mereka musnah kerana kawasan pertanian ditenggelami air.

 4.  Bukan itu sahaja,tidak dapat dinafikan bahawa nasib mangsa bagai sudah jatuh ditimpa tangga kerana penduduk kampung juga mengalami impak yang lebih serius iaitu penduduk terdedah kepada wabak penyakit yang kian menular yang dibawa oleh air banjir yang dicemari dengan pelbagai kotoran.Misalnya,Kolera,demam denggi,malaria,taun,dan chikungunya.Kami juga dimaklumkan bahawa salah seorang penduduk dimasukkan ke wad kecemasan(ICU) kerana penyakit demam denggi yang sudah berlarutan.Penduduk Kampung Balduri terpaksa bergadai nyawa dari hari ke hari.Bagaimana jikalau paras air naik tanpa surut?.Bukan sahaja akan menyebabkan penyakit malah akan mengakibatkan maut.Kondisi kampung kini menyukarkan penduduk untuk mendapatkan rawatan daripada institusi perubatan.Banjir kilat juga telah menjadi gandal kepada kanak-kanak untuk menuntut ilmu di sekolah.Segala kemudahan awam di sekolah telah musnah.Oleh itu,pihak sekolah telah memberikan surat makluman kepada para ibu bapa tentang trajedi ini.Anak-anak diminta supaya mendapatkan pendidikan di sekolah lain bagi sementara waktu.Akhir sekali,barangan keperluan harian seperti beras dan pakaian tidak mencukupi kerana permintaannya begitu tinggi sehingga melampaui bekalan yang dihantar oleh kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO).Yang paling signifikan dalam kehidupan seharian ialah keperluan harian yang mencukupi tetapi apakah yang mampu kami lakukan sekiranya tiada barangan keperluan harian?.

 5.  Bencana alam merupakan fitrah alam yang tidak dapat kita halang bak kata pepatah,geruh tak berbunyi,malang tidak berbau tetapi penduduk yang tinggal sehelai sepinggang ini amat memerlukan bantuan bagi meneruskan kehidupan di alam fana ini. Disebabkan implikasi buruk fenomena alam yang hadir luar jangkaan, saya selaku wakil Kampung Balduri ingin merayu bantuan tuan agar dapat meringankan beban kami di sini ibarat hulurkan tangan,ringankan beban. Lebih-lebih lagi, penduduk Kampung Balduri ada yang terdiri daripada warga emas. Penduduk Kampung Balduri memerlukan dan mendambakan bantuan dari segi kewangan, makanan, minuman, dan tempat tinggal sementara amatlah diperlukan. Begitu juga dengan bekalan perubatan bagi merawat kecederaan-kecederaan kecil, bahan-bahan untuk pembinaan rumah, dan beberapa sukarelawan yang dapat bersama-sama berganding bahu dalam membersihkan kawasan perumahan kami. Maklumlah, tiada kehidupan yang bebas daripada onak dan duri. Di samping itu, manusia diwujudkan dengan tujuan untuk saling menolong tatkala susah mahupun senang dan sesungguhnya setiap budi yang mulia yang dilakukan akan dibalas dengan sesuatu yang lebih baik. Kami juga sudah habis akal dalam mencari inisiatif-inisiatif baharu untuk memulihkan keadaan di Kampung Balduri. Oleh sebab itu, bantuan tuan amat kami hargai.

 6. Sinergi daripada pihak tuan sungguh vital demi memuncakkan oligasi penduduk sekali gus dapat meminimakan beban serta kesusahan yang dihadapi oleh marhaen Kampung Balduri.Tambahan pula,pihak tuan haruslah menguatkuasakan reglemen agar pihak pengusaha kilang dan penternak yang terbabit lebih bertanggungjawab. Sikap mementingkan habuan dan kesenangan diri harus dikikis. Mereka sepatutnya membuang sisa kilang dan sampah sarap di tempat pelupusan yang ditetapkan, bukannya disalirkan ke sungai. Sekiranya sikap tidak bertanggungjawab ini masih berterusan, tindakan menamatkan operasi kilang atau ladang ternakan tersebut hendaklah diambil.Kata orang tua-tua,di sebalik malapetaka ada hikmatnya,iaitu seantero negara memperlihatkan perikemanusian dengan menghulurkan bantuan kepada kami yang ditimpa musibah.

 7.  Akhir kata, saya berharap agar pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan ini dengan segera agar keselamatan dan kesihatan penduduk Kampung Balduri akan terjamin.Kerjasama dan jasa baik daripada pihak tuan amat kami hargai dan kami dahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

 Sekian,terima kasih. 

Yang benar,

 ………………………….
(KUNING BT KARANGAN)
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan,
Kampung Balduri.

No comments:

Post a Comment